شیشه خم

دسته بندی ها: مقالات

شیشه خم

 

در این صفحه از شیشه خم با موارد زیر آشنا شوید:


شیشه خم چیست؟ شیشه خم یا شیشه قوس‌دار همان شیشه‌های سکوریت معمولی است که در فرایند تولید با استفاده از گرما و حرارت بالا، شیشه با زوایای دلخواه خم می‌شود و می‌تواند با استفاده از شیشه‌های نیمه سکوریت هم تولید شود. فرایند ایجاد شیشه خم بسیار حساس بوده و نیازمند تجربه و دانش بالایی است. دستگاه‌های مورد استفاده در شیشه خم بسیار مجهز بوده و به صورت حرفه‌ای ارائه خدمات می‌دهند. کوچک‌ترین اشتباه طی فرایند شیشه خم موجب می‌شود شیشه دارای موج شود و از کیفیت مناسب برخوردار نباشد. علاوه بر موج‌دار شدن شیشه ممکن است شیشه با گذر زمان خود به‌ خود شکسته شود یا ترک بردارد (خودکشی شیشه اتفاق بیفتد).
شیشه خم می‌تواند سکوریت و ساده باشد. سکوریت کردن شیشه می‌تواند در فرایند خم شیشه هم صورت پذیرد. هم‌چنین شیشه خم می‌تواند سندبلاست شده و طرح دار باشد که فرایند سندبلاست کردن شیشه در این حالت مانند سایر شیشه‌ها است و شیشه بعد از تولید برای سندبلاست ارسال می‌شود. شیشه خم می‌تواند رنگی باشد و در رنگ‌های دلخواه تولید گردد. حتی می‌توان مانند تمامی شیشه‌های صاف، عمل چاپ بر روی شیشه خم را انجام داد.

شیشه خم

شیشه خم آکواریوم

یقیناً استفاده از شیشه خم به نسبت شیشه‌های مسطح در ساخت آکواریوم‌های شیشه‌ای نمایی چند برابر خیره‌کننده‌تر دارد.
اگر تونل‌های شیشه‌ای و آکواریوم‌های دریایی را دیده باشید جذابیت شیشه خم برایتان ملموس خواهد بود. شیشه خم آکواریوم علاوه بر جلوه زیبایی باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد، بنابراین معمولاً برای ساخت شیشه خم آکواریوم از شیشه لمینیت استفاده کرده که شدت صورت را هم تا حدی می‌گیرد. ابعاد شیشه خم اکواریوم طی محاسبات دقیق مهندسی جهت ظرفیت گنجایش آب، مقدار تحمل فشار و درجه شکست صوت به دست می‌آید و کاری بسیار تخصصی است. لایه‌های لمینیت با چسب‌های مخصوص pvb به هم متصل شده و دوام زیادی دارند.

شیشه خم

قیمت شیشه خم

قیمت شیشه خم با توجه به بررسی کلیه عوامل زیر استخراج می‌گردد. 

  • نوع شیشه خم مورد استفاده از جمله سکوریت، نیمه سکوریت، کریستال.
  • میزان زاویه خم شیشه که هر چه زاویه خم، بیشتر باشد روش کار پیچیده‌تر است.
  • نصب شیشه خم در چه ارتفاع و به چه صورت باشد.
  • لمینت کردن شیشه جهت مقاومت بیشتر برای کاربردهای ساختمانی و سازه‌ای.

شیشه خم

چگونه می‌توان شیشه را خم کرد

جهت پاسخ دادن به این سؤال که چگونه می‌توان شیشه را خم کرد به انواع روش‌های خم کردن شیشه می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • خم کردن به روش سکوریت و حرارت دهی
  • خم کردن به روش داغ
  • خم کردن به روش سرد
  • خم کردن به روش لمینیت

 

  1. در فرایند خم شیشه به روش سکوریت، هم‌زمان با حرارت دهی شیشه سکوریت هم می‌شود. در این روش شیشه تا دمای 360 درجه حرارت داده می‌شود؛ در این حالت شیشه تا مرز ذوب شدن پیش می‌رود و وقتی‌که شیشه حالت خمیری پیدا کرد با استفاده از طول و شعاع کمان، طبق زاویه مشخص خم‌ شده و حالت می‌گیرد. خم کردن می‌تواند بدون شکل هم باشد اما خم شیشه استوانه‌ای شکل مرسوم‌تر است.
  2. روش داغ شیشه، مشابه روش اول می‌باشد؛ با این تفاوت که در روش داغ، شیشه را تا دمای حدودی 600 درجه سانتی‌گراد داغ‌کرده و آن را در قالب از پیش‌ساخته شده قرار می‌دهند تا شیشه کامل خم شود.
  3. ایجاد شیشه خم به روش سرد، در دمای معمولی اتاق صورت می‌گیرد. در این دما شیشه معمولی و حتی سکوریت شده را در داخل دستگاه قرار داده و سپس آن را خم می‌کنند. روش کار دستگاه خم به‌صورت فریمی است و شیشه را درون فریم‌های مخصوص قرار داده تا شیشه خم شود.
  4. درروش خم کردن شیشه به‌صورت لمینیت از هر سه روش بالا به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شود. بعضی از روش‌های خم شیشه برای تمامی زوایای خم شیشه کارآمد نبوده و می‌توان از ترکیبی از آن‌ها استفاده نمود.

 

انواع شیشه خم

به‌ جرئت می‌توان گفت یکی از خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین ایده‌ها در زمینهٔ دکوراسیون در دنیای امروز استفاده از شیشه خم است. در صورتی ‌که فرایند خم کردن شیشه به ‌درستی انجام شود می‌تواند بسیار مقاوم‌تر از شیشه‌های معمولی باشد و به دلیل زاویه‌دار بودن شیشه تحمل وزن بالایی داشته باشد به همین سبب در انواع قسمت‌های ساختمان می‌توان از آن استفاده نمود. زاویه شیشه خم در حالت استاندارد از قبل مشخص می‌شود؛ به این صورت که ابتدا باید طول کمان و شعاع خم کمان را استخراج و سپس توسط دستگاه یا شیشه،‌ بر روی شیشه اجرا کنیم. 
روش دیگر جهت استخراج زاویه خم شیشه، استفاده از قالب‌های فلزی است. در این حالت قالب فلزی، طبق زاویه موردنظر از قبل خم‌شده و سپس شیشه بر روی قالب پیش‌ساخته و طی عملیات مشخصی برش می‌خورد.

 

شیشه خم فروشگاهی

شیشه خم فروشگاهی با استفاده از روش‌های شیشه خم ذکرشده ایجاد می‌گردد، جنس این شیشه‌ها جهت وضوح دید ویترین باید از شفافیت ویژه‌ای برخوردار باشد، جهت ساخت شیشه خم ویترینی معمولاً از شیشه‌های سوپر کلیر استفاده می‌کنند تا شفافیت بالایی داشته باشد. شیشه خم فروشگاهی در مقایسه با شیشه‌های صاف جلوه‌ای چند برابر خیره‌کننده‌تر ایجاد  کرده و ممکن است با استفاده از همین قدرت جذب بالا توجه مشتریان را به خود جلب نماید.

شیشه خم

شیشه خم ساختمانی

شیشه در فرایند خم شدن قادر به تحمل وزن بسیار بالاتری از شیشه‌های صاف است و از مقاومت بالایی برخوردار است؛ این ویژگی شیشه خم باعث شده که استقبال گرمی از شیشه خم در صنایع ساختمانی شده و برای قسمت‌های مختلف ساختمان از آن می‌توان استفاده کرد. 
برای مثال شیشه خم یا شیشه قوس‌دار را می‌توان در داخل برج‌ها برای جلوه دادن به ورودی و لابی هتل‌ها و ساختمان‌ها استفاده نمود. همچنین برای استفاده جهت تراس و پنجره‌های خم می‌توان از شیشه قوس‌دار بهره برد. مجتمع‌های تجاری و هتل‌های مجلل در شکل‌های نیم‌دایره، دایره کامل و سایر شیشه‌های خم نمونه‌ای بارز از شیشه خم ساختمانی هستند که نشان از طرفداران این فنّاوری در اکثر نقاط دنیا دارد. 

شیشه خم

شیشه خم رومیزی

شیشه خم رومیزی در ادارات و میزهای رسمی و حتی جهت استفاده در منازل مسکونی کاربرد زیادی دارد. شیشه خم رومیزی می‌تواند خود به ‌تنهایی یک میز شیشه‌ای باشد و مستقل از سایر اجزا عمل کند. اما جهت ایجاد این شیشه خم، باید بیشترین زاویه ممکن را برای ساخت به کاربرد تا میز بتواند بیشترین تحمل وزن را داشته باشد. لبه‌های شیشه خم رومیزی به‌صورت کامل دیاموند خورده و صاف می‌شود که خطر جانی نداشته باشد. رنگ‌های شفاف و دودی بیشترین استفاده در شیشه خم رومیزی را دارا هستند. 
شیشه خم در دکوراسیون های مدرن بسیار رایج است و در ضمن سادگی زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

شیشه خم

    آیا این نوشته را دوست داشتید؟

    جلال 2 سال و 10 ماه قبل

    با سلام، از شیشه خم رومیزی به صورت تکی و در ابعاد دلخواه سفارش قبول می کنید؟

    کارشناس رامادر 2 سال و 10 ماه قبل

    با سلام جناب آقای جلال عزیز، خیر. شیشه خم از خط تولید خارج شده است.

    سامان 3 سال و 3 ماه قبل

    سلام، هنگام استفاده از کوره خم شیشه، شیشه موج برمیدارد لطفا دلیل رو بفرمائید؟

    کارشناس رامادر 3 سال و 3 ماه قبل

    با سلام جناب آقای سامان عزیز، داخل کوره شیشه خم از رولرهای سرامیکی استفاده شده که هنگام شکل دادن به شیشه به خصوص شیشه سکوریت، رولرهای سرامیکی به سمت عقب و جلو حرکت می کند، که این عمل موجب رد رولرها بر روی شیشه سکوریت می شود.