شیشه آلات آزمایشگاه | توضیحات و "نام شیشه های آزمایشگاه"

دسته بندی ها: مقالات ، شیشه سکوریت | بزرگترین تولید کننده انواع شیشه میرال در ایران

شیشه آلات آزمایشگاهی

 

در این صفحه از ظروف آزمایشگاهی شیشه ای با موارد زیر آشنا شوید:

 

موارد مورد استفاده جهت ساخت شیشه آلات آزمایشگاهی بسیار خاص و منحصر به فرد است و با افزودن مواد دیگر ترکیبات آن تغییر می کند. به عنوان مثال:

  • با افزودن مواد سربی به شیشه سودالایم شیشه به صورت شفاف در می آید و درخشندگی خاصی نسبت به شیشه در حالت معمولی دارد.
  • افزودن ماده نباریوم و اکسید توریوم به شیشه آلات آزمایشگاهی باعث افزایش مقاومت گرمایی شیشه شده و شیشه مقاوم تر می گردد.
  • افزودن مقدار زیادی آهن به شیشه باعث می شود جذب اشعه مادون قرمز در شیشه آلات آزمایشگاهی بالا برود.
  • همچنین با افزودن موادی مثل اکسید سریوم (CeO2) باعث جذب اشعه ماورالبنفش به شیشه شده و برای شیشه های عینک طبی کاربرد دارد.

شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آزمایشگاه

مواد و عناصر به کار رفته در ساخت شیشه آزمایشگاه به طور کامل بیان شده؛ دقت طراحی شیشه آزمایشگاهی بسیار بالا بوده و هر یک از انواع شیشه آزمایشگاهی برای ساخت به مهارت های مختص به خود نیازمند است. با افزودن مواد مختلف به ترکیبات شیشه آزمایشگاهی می توان برخی از ویژگی های شیشه آزمایشگاهی را کم یا زیاد کرد.
شیشه آزمایشگاهی در انواع ایرانی و خارجی آن تولید می شود و به رنگ های مختلف ساخته و روانه بازار شده اند، در  صورت نیاز به مدل خاص یا شیشه سفارشی نیز می توان شیشه را در طرح مورد نظر سفارش و تولید نمود.

شیشه آلات آزمایشگاهی

نام شیشه های آزمایشگاهی

در این بخش از صفحه به چند مورد از انواع شیشه های آزمایشگاهی اشاره می شود. حال می خواهیم انواع شیشه آلات آزمایشگاهی تولید شده را بررسی کرده و نام شیشه های آزمایشگاهی برای آشنایی کلی شما با این تجهیزات و لوازم فراهم نماییم.


انواع شیشه آلات آزمایشگاهی عبارتند از:

لوله آزمایش شیشه ای

لوله آزمایش شیشه ای از پرکاربردترین ابزارهای موجود در آزمایشگاه ها است. جنس این لوله ها از شیشه یا پلاستیک شفاف می باشد. لوله آزمایش شیشه ای لوله ای یکدست باریک و بلند بوده و دارای یک سربسته است. لوله آزمایش شیشه ای به حالت استوانه ای محدب است و برای گرم کردن و ترکیب کردن مایعات استفاده می شود.
یکی از مهمترین کاربرد های لوله آزمایش شیشه ای برای نمونه گیری در آزمایشگاه ها و نیز کشت دادن موجودات زنده از قبیل باکتری و ویروس ها استفاده می شود.

لوله آزمایش

شیشه ارلن آزمایشگاه

شیشه ارلن آزمایشگاه یا بالن ارلن، یک ظرف مخروطی شکل شیشه ای است که برای جوشاندن و ترکیب مایعات آزمایشگاهی استفاده می شود، همچنین به دلیل حالت قیفی بودن، شیشه ارلن آزمایشگاه جهت جداسازی گاز از مایع نیز استفاده می شود. شیشه ارلن آزمایشگاه برای اولین بار در آلمان ساخته و استفاده گردید و نام آن نیز گرفته شده از یک واژه آلمانی است. به دلیل طراحی خاص شیشه ارلن آزمایشگاه سرعت تبخیر مایعات در آن اندک است.

شیشه آلات آزمایشگاه

بالن شیشه ای

بالن شیشه ای یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه است که برای حرارت دادن مایعات استفاده می شود. بالن شیشه ای در مدل های مختلفی است. و بالن ته صاف، بالن ته گرد، بالن چند دهانه، بالن خلا، بالن تقطیر و... نمونه های اندکی از انواع بالن ها هستند که هر کدام برای یک مورد تخصصی استفاده می شوند. معمولا بالن شیشه ای، ته صاف یا ته گردی داشته و دارای یک گردن باریک و بلند هستند.

  • در بالن شیشه ای ته صاف، به دلیل پخش یکنواخت حرارت به مایع موجود در آن بیشتر از بالن های شیشه ای ته صاف برای حرارت دهی استفاده می شود.
  • بالن شیشه ای در سایز های مختلف وجود داشته و برای حرارت دادن در این بالن ها از دستگیره مخصوص استفاده می نمایند.

بالن شیشه ای

قیف شیشه ای

نوع دیگری از وسایل پر کاربرد آزمایشگاهی که با استفاده از شیشه ساخته می شود، قیف شیشه ای است؛ در بسیاری از موارد از پلاستیک نیز برای ساخت قیف استفاده می شود.
قیف شیشه ای برای جداسازی مایعات مخلوط نشدنی از هم استفاده می شود. برای مثال وقتی نیاز به جداسازی آب از روغن داریم از قیف شیشه ای استفاده می نماییم. یکی دیگر از کاربردهای قیف شیشه ای، برای انتقال مایعات از ظرفی به ظرف دیگر است.

 

بِشر شیشه ای

بِشر شیشه ای  یا همان لیوان آزمایشگاهی در دو جنس شیشه ای و پلاستیکی موجود است. از بشر شیشه ای برای برداشتن حجم مشخصی از مایعات، گرم کردن محلول، حل کردن مواد، ساخت محلول و انتقال محلول ها استفاده می شود. بشر شیشه ای در اندازه حجمی مختلف موجود است و این وسیله آزمایشگاهی را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند و برای تبخیر و گرم کردن و صاف کردن و سایر فعالیت ها از آن استفاده می شود. بِشر در انواع حجم های ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و… ساخته می شود.

بشر شیشه ای

ظروف آزمایشگاهی شیشه ای

آزمایشگاه مکانی است که در آن آزمایش های علمی از جمله آزمایشات شیمیایی انجام می شود و نیازمند وسایل و تجهیزات ویژه و مختص به خود است. جنس ظروف آزمایشگاهی شیشه ای، پلاستیکی و حتی فلز بوده و هر کدام به نوبه خود برای عمل مخصوصی قابلیت استفاده را دارند. استفاده از هر یک از این مواد وابسته به سطح آزمایشگاه است.

شیشه آزمایشگاه

تجهیزات آزمایشگاهی

جنس ظروف شیشه ای آزمایشگاهی با شیشه های مورد استفاده در ساختمان ها و سایر مصارف شیشه متفاوت است و باید شیشه مختص به این کار را استفاده نمود.
ظروف آزمایشگاهی شیشه ای بسیار در برابر ضربه حساس بوده و به دلیل استفاده از مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه طراحی آنها از اهمیت بسیار بالایی برخودار است چرا که با ضربه ای کوچک می تواند بشکند و عواقب جبران ناپذیری را به بار آورد.

شیشه آزمایشگاه

ساخت شیشه آزمایشگاهی

شیشه مورد استفاده برای ساخت شیشه آزمایشگاهی از جنس شیشه های غیر آلی سیلیکا بوده که دارای نقطه ذوب حدودی 2300 درجه هستند و برای رساندن درجه ذوب آن به 1500 درجه از ماده کربنات سدیم استفاده می شود. به طور کلی جنس شیشه های مورد استفاده برای ساخت شیشه آزمایشگاهی عبارتند از:

  • شیشه بروسیلیکات
  • شیشه آکریلیک
  • شیشه شکری
  • شیشه آلومینیوم اکسی نیتریل
  • شیشه سودا لایم

هر یک از موارد مذکور دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در ساخت شیشه آزمایشگاهی به کار می روند.
بدون شک هر کسی از حساسیت بالای تولید و ساخت شیشه آزمایشگاهی با خبر است، بنابراین مواد مورد استفاده برای ساخت شیشه آزمایشگاهی ویژگی های خاص خود را دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود.

  • قابلیت شست وشوی راحت و استریل شدگی
  • شفافیت بالای شیشه
  • تحمل بالا در برابر گرما و داغ شدن شیشه
  • استحکام شیشه در برابر ضربه

شیشه آلات آزمایشگاهی

آیا این نوشته را دوست داشتید؟