چسب سیلیکون |کاربرد چسب سیلیکونی

دسته بندی ها: مقالات

چسب سیلیکونی

از قرن نوزدهم میلادی سیلیکون و مشتقات آن نقش زیادی در معماری دنیا پیدا کرده است. شیمیدان ها در این قرن با اعمال تغییرات و کشف خواص بیشتر توانستند از این ماده بسیار بیشتر از همیشه استفاده کنند. در 1960 اسپنسر سیلور، مخترع آمریکایی با ترکیب سیلیکون و مواد شیمیایی چسب سیلیکونی را اختراع نمود  که تحول اساسی در بسیاری از صنایع ایجاد کرد. تاجایی که نه سال بعد آرمسترانگ با کفش هایی که در بسیاری از نقاط آن چسب سیلیکونی به کار رفته بود (حتی کف آن نیز از جنس سیلیکون بود) بر روی ماه قدم گذاشت.

 

چسب سیلیکون | چسب سیلیکونی چیست؟

سیلیسیم و اکسیژن دو عنصر فراوان در پوسته زمین هستند. این دو عنصر بیشتر به عنوان سیلیس و سیلیکات در سنگ وجود دارد. در عصر حجر، مردم از کوارتز و دیگر سنگ های دارای سیلیس برای ساخت ابزاری چون تیشه، چاقو، نیزه، چکش و... استفاده می کردند. این مسئله نقش مهمی در زنده ماندن و بقای انسانها در آن زمان دارند.

سطح شیشه از انواع مختلفی از اکسیدها تشکیل شده است که متداول ترین جز عمومی آنها پیوند اکسیژن و سیلیکون است. چنین سطوحی قطبی توصیف می شوند و بنابراین به راحتی به چسب های قطبی مانند پلی اورتان ها، سیلیکون ها، اپوکسی ها و اکریلیک ها متصل می شوند. در کل چسب سیلیکون در موارد زیر همراه با شیشه کاربرد دارد:
استفاده از این چسب ذاتاً آبگریز جهت اتصال شیشه در محیط های مرطوب مانند حمام، دستشویی، آشپزخانه و... کاربرد دارد. استفاده از چسب سیلیکون در نقاطی که اتصال قابلیت استفاده از فریم را نداشته و می بایست ازورود گرد و غبار، سرما و گرما و آلاینده ها جلوگیری کرد.

سیلیکون ها در مقایسه با سایر چسب های ساخته شده بر اساس پلیمرهای آلی، خواص ویژه ای دارند زیرا سیلیکون ها دارای ساختار شیمیایی متفاوتی هستند. آنها در دمای پایین 100- درجه فارنهایت (75- درجه سانتیگراد) به صورت الاستیک (بازگشت به حالت طبیعی) باقی می مانند و همچنین ثبات دمایی بسیار خوبی دارند.

  • چسب سیلیکون در کوتاه مدت تا 300 درجه سانتی گراد دما را تحمل کرده و در بلند مدت نیز تا 200 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. خواص سیلیکون ها در این محدوده دمایی و شوک حرارتی تقریباً بدون تغییر باقی می مانند.
  • سیلیکون ها تقریباً نسبت به مواد شیمیایی بی اثر هستند و در برابر رطوبت و هوا بسیار عالی مقاومت می کنند. اتصال های ساخته شده با سیلیکون فقط ممکن است تحت بارهای مکانیکی نسبتاً قوی دچار اشکال شوند.
  • به دلیل کشش سطح پایین آنها نمی توانند رنگ آمیزی شوند. که مقاومت بالا به همراه انعطاف پذیری بالاتر و مقاومت در برابر دماهای پایین این امکان را ایجاد می کند تا از این چسب برای اتصال فلز نیز استفاده شود.

گروه صنعتی رامادُر همواره در تمامی پروژه های خود کوشیده است تا با بهترین شکل ممکن رضایت مشتریان را کسب کرده و همیشه کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهد.

چسب سیلیکونی

چسب سیلیکونی و شیشه سکوریت

چسب های سیلیکونی درزگیرهای قدرتمند و با کاربرد آسان هستند که برای کاربردهای فراوانی مناسب هستند. آن ها برای انعطاف پذیری و پایداری، حتی در گرما و سرمازدگی طاقت فرسا فرموله شده اند. حتی در صورت نیاز به جمع آوری سریع و آسان پروژه ها و پروژه های ساختمانی، می توانند بسیار ساده استفاده کنند و همین طور به راحتی آن را از بین ببرند. از آنجا که سیلیکون ضدآب است، درزگیرهای سیلیکونی به خوبی برای دفع فاصله اطراف وان، شیرآب، توالت و سینک مناسب هستند. 

اما در نصب شیشه ما همیشه با سطوح صاف و یکدست مواجه نیستیم. گاهی شیشه به دیوار پیچ شده است و هیچ فریمی آن را به دیوار پیچ نمی کند. فاصله ایجاد شده شیشه با دیوار اجتناب ناپذیر است. پس این محلول چسبنده الاستیک که به خوبی می تواند تمام فاصله را پر کند بهترین انتخاب است. قابلیت شکل پذیری و خمیر گونه این امکان را ایجاد می کند، تاشیشه سکوریت به خوبی به دیوار متصل شده و با گذشت چند ساعت به بهترین شکل قوام یابد. در نتیحه از درزها و شکاف ها نه تنها گرد و غبار و آلودگی ها عبور نمی کند، بلکه سرما و گرما نیز به جایی راه نبرده و شیشه عایق کامل خواهد شد. مقاومت بالای چسب در برابر حرارت و گرما سبب می شود تا این اتصال با مشکل روبرو نشود.
همچنین شیشه ها در تماس با سرما نیز مشکلی برایشان ایجاد نمی شود. خاصیت الاستیکی سبب می گردد تا با انقباض و انبساط چسب نیز به خوبی خاصیت چسبندگی خود را خفظ کند. نکته دیگر آن که خاصیت خمیری به چسب این امکان را می دهد تا با نفوذ به عمیق ترین شکاف ها بتواند آن را پر کرده و سطحی کاملا صاف و یکدست ایجاد کند. رنگ شفاف و شیشه ای چسب سیلیکونی سبب می شود تا هیچ ردی از چسب بر روی کار معلوم نباشد و تناسب رنگ محیط را حفظ کند. ضمن آن که با قرار گرفتن چسب در کنار شیشه و یکسان بودن شکل ظاهری آنان به دلیل بی رنگ بودن هیچ گونه تضادی با دکوراسیون ایجاد نخواهد کرد. از مهمترین موارد استفاده از چسب سیلیکونی در پارتیشن شیشه ای، شیشه بالکن،درب اتوماتیک شیشه ای و... می باشد

چسب سیلیکونی

کاربرد چسب سیلیکونی

درحالی کــه بیشــتر کاربرد چسب ها در گرمای زیاد  و دمای بالا بوده اســت، اما چسب سیلیکون بــرای کار کردن در دمای زیر صفر نیز کاربرد دارد. برای بسیاری از پروژه های هوافضا، نیاز است که چسب ها در گستره دمایی ˚60- سانتی گراد تا 200 درجه سانتی گراد عمــل کننــد. در حالی که اکثر چســب ها تنها در دمای بالا تاب آوری دارند و در این محدوده دمایی اســتفاده شــوند، و بیشــتر آنها به دلیل حساســیت زیاد و امکان افزایش شــکنندگی برای اســتفاده به این منظور مناســب نیســتند. راه حل معمول اســتفاده از چســب هایی نظیر ســیلیکونها اســت که در این دما هنوز انعطافپذیر هستند. اکثر درزگیرها شبیه پلی سولفیدها، اپوکسیهای انعطافپذیر، سیلیکونها، پلی اورتان ها و اکریلیک ها انعطافپذیری کافی برای اســتفاده تنها تا دمای C ˚-30 را دارند. درحالی که بهبود قدرت چســبها تحت گرادیان درجه حرارت بالا قابل توجه اســت، طبیعت پلیمری اکثر چسب ها عملکرد بالایی را در دماهایی که اکثر روشهای اتصال مکانیکی می توانند حفظ شوند، ندارند.

اگرچه سیستم های اتصالات پیوندی چسبنده به دلیل کاربرد در صنایع مختلف توجه زیادی را به خود جلب کرده است. استفاده از این چسب ها به عنوان عامل اتصال معایبی مانند زمان پخت طولانی، مقاومت دمایی / رطوبتی پاییــن، نیــاز به آماده ســازی ســطحی دقیق در بعضی موارد و مشــکلات جداســازی نیــز دارند. در نتیجه آزمایش ها و تلاش های زیادی برای اصلاح کردن خواص چسبها برای غلبه بر چنین معایبی انجام گرفته است. به عنوان مثال، در یکی از این مطالعات اخیر از تقویت کننده های نانو ساختاری برای رفع این مشکلات، به خصوص مقاومت دمایی پایین اســتفاده شــده است. با توجه به قابلیت منحصر به فردی که با استفاده از نانو مواد در چسب سیلیکون ایجاد می شود آن را به چسب بسیار مطلوبی برای اکثر پروژه ها تبدیل می کند.

چسب سیلیکونی

واقعا به چه دلیل از چسب سیلیکون استفاده کنیم؟

  • شفاف مثل شیشه
  • بدون کف
  • ضد آب
  • فوق العاده قوی
  • آسان برای استفاده

این ویژگی هایی است که تمامی متخصصان به اتفاق درباره چسب سیلیکون اتفاق نظر دارند، مقایسه کنید سپس استفاده نمائید!

به صورت خلاصه کاربرد سه چسب مشابه را در جدول زیر آورده ایم تا به راحتی بتوانید مقایسه کنید:

نوع چسبدمای تحمل زیر صفر دمای تحمل بالای صفر نفوذ ناپذیری آب قابلیت جمع آوری    قیمت رنگ پذیری
چسب  آکرلیک 30 - 100ضعیفراحتنازلدارد
چسب پلی یورتان40 -150مناسبسخت  گران  دارد
چسب سیلیکون 60 -200بسیار قوی راحت   مناسب    دارد

انواع چسب سیلیکونی 

چسب های سیلیکونی معمولا در دو نوع عرضه می شوند. نوع اول باید با ماده های دیگر ترکیب شود وسپس فعال شود و نوع دوم با قرار گرفتن در رطوبت هوا فعال شده و احتیاج به افزودنی ندارد.

       

کاربرد چسب سیلیکون در شیشه حمام

کنار هم تصور کردن (سیلیکون، شیشه، آب) این سه مورد ابتدا بسیار بعید به نظر می رسد. اما کافیست در حمام یا سرویس بهداشتی خود نیاز به نصب شیشه سکوریت داشته باشید؛ آن هنگام است که چسب سیلیکون به کمک شما می آید. گفتیم که چسب سیلیکون در برابر سرما و گرما مقاومت بالایی دارد، پس در برابر آب سرد و گرم نیزبه خوبی تاب آوری داشته و می تواند مقاومت کند. در نتیجه انتخابی مناسب برای اتصالشیشه حمام و شیشه برای سرویس بهداشتی است.

این نکته را نیز اشاره کردیم که چسب سیلکون در برابر آب نفوذ ناپذیر است، پس در نصب شیشه حمام بسیار پر کاربرد است. این چسب از نفوذ آب به دیوار و لایه های زیرین وان و ... جلوگیری کرده و عمر ساختمان را نیز افزایش می دهد.

چسب سیلیکونی

از کجا چسب سیلیکون بخریم؟

یکی از مهم ترین معیارهای این شرکت برای کسب رضایتمندی مشتریان نصب فوق العاده و با کیفیت پروژه های مشتریان است. پس بدیهی است که یکی از با کیفیت ترین محصولات به کار رفته در پروژه های شیشه سکوریت و ... چسب سیلیکون است. رامادُر با بکارگیری و تامین بهترین وبا کیفیت ترین چسب های سیلیکونی روز دنیا همیشه سعی در ارتقای کیفیت محصولات خود داشته است. گام فراتر این شرکت ارایه چسب سیلیکون با کیفیت روز جهان به مشتریان خود می باشد.
مصرف کنندگان گرامی این شرکت می توانند از طریق وب سایت فروشگاه رامادُر و شماره تلفن  56719193-021 چسب سیلیکون این شرکت را دریافت کنند.

 

آیا این نوشته را دوست داشتید؟