شیشه دودبند | دودبند راه پله

دسته بندی ها: مقالات
شیشه دودبند
درب شیشه ای دودبند

 

 

ارتباط با کارشناس فروش

 

شیشه دودبند

همان طور که از نام شیشه‌ دودبند مشخص است این شیشه‌ سکوریت ها تا حد بسیار بالایی از ورود دود وآتش به سایر نقاط یک ساختمان جلوگیری می کند. یک روش علمی و استاندارد، برای جلوگیری از این حوادث ناگوار از آتش سوزی استفاده از شیشه دودبند در راهروها بوده، که شیوه‌ی عملکرد آن به این صورت است که مسیرهای گسترش حریق را برای مدت زمان معینی مسدود می کند.
به دلیل تحولی که در صنعت ساخت شیشه به وجود آمده است نظیر استفاده از مصالحی با قابلیت اشتعال پذیری بیشتر نسبت به مصالح سنتی استفاده از تاسیسات الکترونیکی بیشتر و...امکان وقوع آتش سوزی در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و...امری بعید نبوده است که خطرات ناشی از آن می تواند جبران ناپذیر باشد.

مانند حادثه‌‌ی پلاسکو که به دلیل غیر ایمن بودن آن و نداشتن شیشه‌های دودبند، آتش و حرارت با سرعت به تمام طبقات سرایت کرد و خسارات مالی و جانی زیادی را به جای گذاشت. با توجه به توضیح مواردی می توان بیشتر شیشه دودبند را شناخت.

  • شیشه دودبند با توجه به این که نور طبیعی را عبور می‌دهند شما در راه‌پله‌های خود به نور مصنوعی کمتر نیاز دارید.
  • دودبند باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های شما مانند استفاده از برق می‌شود.
  • دودبند با قیمت مناسب و کیفیتی بی‌نظیر کمک شایانی در کاهش هزینه‌های شما می کند.
  • شیشه دودبند برای بالا بردن امنیت و جلوگیری از سقوط به‌ویژه کودکان خردسال بسیار مفید است.
  • شیشه دودبند در صورت عدم استفاده می‌تواند با یراق‌آلات مخصوص قفل شود.
  • در فصل سرما شیشه دودبند به‌راحتی مانع از ورود هوای بیرون راهرو به داخل گشته و محافظ خوبی است.

شیشه دودبند، در واقع می توان این گونه توصیف کرد که شیشه سکوریتی است مناسب برای خطرات احتمالی مانند آتش سوزی است. دودبند شما را از خطراتی که گاه می‌تواند جانی و غیرقابل‌ جبران باشد را محافظت کند. زیرا اگر در ساختمان خود بخواهید برای کاهش هزینه‌ها از شیشه دودبند استفاده نکنید، این امر خلاف استانداردهای ملی ساختمان است و شهرداری برگه پایان کار به سازنده نمی‌دهد.

دودبند
دودبند

شیشه دودبند راه پله 

در سالهای اخیر واژه شیشه دودبند راه پله بین سازندگان و مهندسان رواج دارد که این شیشه را می توان همان شیشه سکوریت معرفی نمود که برای جداسازی فضاهای داخل ساختمان از یکدیگر برای هر طبقه مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این امر یکی از ملزومات اخذ کارت پایان کار ساختمان می باشد. در صورتی که استانداردهای ملی ساختمان در تک تک قسمت های ساختمان رعایت نگردد امکان اخذ کارت پایان کار نیز وجود ندارد. نصب شیشه دودبند راه پله در ساختمان ها از انتشار آتش و دود به طبقات دیگر جلوگیری می نماید و به عنوان لایه ایمنی برای هر طبقه عمل می نماید.

شیشه دودبند راه پله همانطور که ذکر شد از نوع شیشه سکوریت 10 میل می باشد. دلیل استفاده شیشه سکوریت مقاومت بالایی می باشد که این شیشه در برابر تحمل حرارت و ضربه دارد. زیرا این شیشه ها برای زمانی که امکان آتش سوزی در ساختمان ها وجود داشته باشد بیشترین کاربرد را دارد و از انتقال آتش به سایر بخش های ساختمان جلوگیری می نماید. 

شیشه‌ دودبند راه پله، سکوریت است زیرا همان طور که می دانید شیشه سکوریت (نشکن) در طی فرآیند تولید مقاومت بسیار بالایی در آن ایجاد می شود که در برابر آتش، حرارت، صدا، گرما، سرما عایق بسیار خوبی است و در صورت شکستن به قطعات بسیار ریز غیر برنده‌ای تقسیم می شود که به هیچ عنوان خطری را برای افراد ایجاد نمی کند.

در شیشه‌های دودبندرامادُر از سکوریت نشکن استفاده می شود. رامادُر برای تولید شیشه دودبند معمولا از شیشه سکوریت 10 میلی متری در این گونه شیشه ها استفاده می کند.

 

دودبند راه پله چیست؟ در زمان آتش سوزی مسئله ای که به وجود می آید دود ناشی از سوختن می باشد که به راحتی به سایر بخش ها حرکت کرده و نفوذ می نماید، برای اینکه از حرکت این دود جلوگیری شود در راه پله از شیشه دودبند استفاده می نمایند. دودبند راه پله می تواند متریال مختلفی داشته باشد اما مناسب ترین گزینه دودبند شیشه ای است.
شیشه دودبند علاوه بر محافظت طبقات از انتشار آتش و دود کارایی دیگری هم دارد که مورد استفاده قرا می گیرد. از جمله می توان به عدم کاهش نور و انتشار کامل نور به داخل ساختمان ها اشاره کرد. به دلیل انتقال کامل نور از دو طرف شیشه نور به راحتی به داخل راه پله نفوذ می نماید و موجب روشن شدن آن می شود در نتیجه از روشن شدن لامپ در طول روز بی نیاز می گردد که همین موضوع موجب کاهش هزینه های مصرفی انرژی برق می شود. 

شیشه دودبند
شیشه دودبند

ابعاد شیشه دودبند راه پله 

ابعاد و اندازهای شیشه دودبند راه پله را باید متناسب با عرض دهنه راه پله ها و مقررات وضع شده توسط سازمان ملی مقررات ساختمانی تعیین کرد و نصب نمود. در هنگام نصب درب دودبند شیشه ای می توان از انواع درب های تک لنگه و دو لنگه متناسب با عرض باشو آن استفاده نمود. البته طبق مقررات عرض بازشو درب شیشه دودبند نباید کمتر از 115 باشد و در درب های دو لنگه، یک لنگه درب باید کوچکتر از دیگر باشد عرض لنگه درب ها باید بین 150-115 باشد و لنگه درب هایی که هر دو بزرگ می باشند نباید عرض بیشتر از 150 برای لنگه های درب استفاده شود.

استفاده از درب دو لنگه و تک لنگه تاثیری در میزان ایمنی که ایجاد می نمایند ندارد و درجه ایمنی و امنیتی که دودبند راه پله در ساختمان ها ایجاد می کند تعداد لنگه درب دخیل نیست و موضوع اصلی نوع شیشه مورد استفاده و یراق آلات مورد استفاده آن می باشد. یراق آلات مورد استفاده باید بتواند درجه زیادی از حرارت را تحمل کند تا شیشه و درب دودبند را به صورت ثابت و مستحکم نگه دارد و هم زمان با آن کارآیی دودبند به بیشترین حد خود برسد.

 

ایمنی دودبند راه پله 

استفاده از شیشه دودبند در مقررات ملی ساختمان برای محافظت و ایمنی بخش های مختلف ساختمانی وضع شده تا بتواند در صورت بروز نقص و یا مشکلی که آتش را به وجود می آورد از انتشار آتش جلوگیری نماید. شیشه دودبند بین فضای آسانسور و راه پله نصب می شود تا فضای باز را بپوشاند و در زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد مانع حرکت آتش به سایر بخش راه پله و انتشار آن در طبقات دیگر ساختمان می گردد. شیشه استفاده شده در دودبند راه پله در برابر تنش های حرارتی مقاومت بالایی دارد و می تواند مدت زمان طولانی از خود مقاومت نشان دهد و در طول این مدت ساکنین بتوانند جان خود را نجات داده و از ساختمان خارج شوند. 
ایمنی دیگری که شیشه دودبند در راه پله ها ایجاد می کند، جلوگیری از خطر پرت شدگی و افتادن در مسیر راه پله می باشد. کودکان به دلیل شیطنت و بازیگوشی که دارند این امکان وجود دارد که در ورودی راه پله ها در صورت استفاده از شیشه دودبند از خطر پرت شدگی جلوگیری می کند.

 

قیمت شیشه دودبند

امروزه شیشه‌ دودبند جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده‌اند زیرا از بروز بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. شیشه دودبند در واقع همان شیشه سکوریت است که فضای بین راه‌پله و آسانسور را از هم جدا می‌کند و همچنین باعث زیبایی بیشتر راه‌پله‌ها می‌شود. در هنگام آتش‌سوزی در آپارتمان‌ها اصولاً دود و آتش خیلی سریع به طبقات دیگر نفوذ پیدا می‌کند و چون اکسیژن به‌شدت کاهش می‌یابد حالت خفگی برای ساکنین به وجود می‌آورد.
شیشه‌های دودبند که از جنس سکوریت یا نشکن هستند و در ورودی راه‌پله هر طبقه نصب می‌شوند، می‌تواند مانع از ورود دود و آتش به طبقات شود و کمک به حفظ جان ساکنین می‌کند و از ایجاد هزینه‌های بسیار گزافی که در اثر وقوع آتش‌سوزی امکان دارد برای شما پیش بیاید جلوگیری می‌کند.

  • قیمت شیشه دودبند به عواملی چون رنگ شیشه، یراق‌آلات بستگی دارد.
  • برای گرفتن قیمت شیشه دودبند می‌توانید با بخش فروش از شرکت رامادُر در تماس باشید.
شیشه دودبند
شیشه دودبند

کاربرد شیشه دودبند

  • یک لایه‌ی امنیتی برای هر طبقه است.
  • از ورود گرد و خاک، بوی دود از پارکینگ به طبقه‌ها جلوگیری می کند.
  • عایق صوتی.
  • حریم خصوصی برای هر طبقه به صورت مجزا ایجاد می کند.
  • ایجاد محیطی جذاب برای ساکنان
  • عبور نور طبیعی در راه پله‌ها
  • عایق حرارتی بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.
  • در هنگام وقوع آتش سوزی مانع از انتقال آتش و حرارت از طبقه‌ای به طبقات دیگر می باشد.

 

تنوع در شیشه دودبند 

همانطور که ذکر شد شیشه استفاده شده برای دودبند از نوع شیشه سکوریت است که این نوع شیشه ها دارای طرح ها و تنوع بسیاری است که استفاده از هر کدام از این طرح ها می تواند در ایجاد یک فضای متنوع و زیبا در راهرو و راه پله ها بسیار تاثیرگذار باشد. از رنگ های مختلف شیشه سکوریت و یا انواع طرح های سندبلاست شیشه به صورت مات و نیمه مات می توان استفاده نمود. زیبایی ایجاد شده در راه پله ها در نهایت بر روی زیبایی کل ساختمان تاثیر دارد. وجود تنوع در شیشه دودبند موجب شده تا دست سازندگان و مالکان در رابطه با انتخاب طرح و رنگ شیشه باز بوده که بتواند متناسب با نیاز خود شیشه را انتخاب نمایند.

 

محل استفاده از شیشه‌های دودبند

از شیشه‌های دودبند، در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و... که دارای چندین طبقه هستند و در معرض خطراتی مانند آتش سوزی هستند طبق آیین نامه‌هایی برای ساخت بناها حتما باید استفاده شود، زیرا باعث ایمنی بیشتر ساختمان می گردد. نام دیگر شیشه‌های دودبند، ضد حریق است. کاربرد این محصول اصولا در راه پله‌ها و راهروها برای ایجاد حریم خصوصی بین طبقات است.

 

آیا این نوشته را دوست داشتید؟
چرا نصب شیشه دودبند اجباری می باشد؟

این شیشه ها در هر طبقه بین آسانسور و راه پله نصب می گردد و در زمانی که طبقه ای از ساختمان آتش بگیرد، دود ناشی از آن به طبقات دیگر سرایت نمی کند و باعث خفگی نفرات در طبقات دیگر نمی شود.

نصب شیشه های دودبند الزام شهرداری می باشد یا آتش نشانی؟

این قانون چندین سال می باشد که مصوبه ی آتش نشانی می باشد و از این رو که پایان کار توسط شهرداری صورت می پذیرد عده ای به اشتباه فکر میکنند که این قانون توسط شهرداری مصوب گردیده است. جهت اطلاع دقیق از قوانین آتش نشانی وارد سایت شوید.

قانون اجرای دودبند شامل چه ساختمان هایی می شود؟

این قانون شامل ساختمان های بلند مرتبه می باشد که در ساختمان های 5 طبقه (تحت نظارت شهرداری) از دودبند شیشه ای و در ساختمان های 6 طبقه و بیشتر (تحت نظارت سازمان آتش نشانی) از درب های فلزی ضد حریق در تمامی طبقات استفاده می شود.


مهدی باقری 4 سال و 4 ماه قبل

جایگزین دود بند دستگاه پله از نظر سازمان اتش نشانی چیست
۲.در صورت عدم اجرای دود بند در ساختمان از چه استیلی باید استفاده کرد

کارشناس رامادر 4 سال و 4 ماه قبل

با سلام جناب آقای باقری عزیز، دستورالعمل آتش نشانی برای ساختمان های تا 5 طبقه مسکونی از متریال شیشه سکوریت به عنوان ششه دودبند می باشد و چنانچه تعداد طبقات بیش از مورد ذکر شده باشد می بایست از درب های فولادی و ضد حریق استفاده کرد. قابل ذکر است ملاک 5 طبقه بودن طبقات مسکونی روی پیلوت می باشد و تعداد پارکینگ ها در ضوابط شیشه های دودبند تاثیرگذار نیست.