علت شکستن شیشه سکوریت

دسته بندی ها: مقالات ، شیشه سکوریت | بزرگترین تولید کننده انواع شیشه میرال در ایران

شیشه سکوریت


شیشه سکوریت اصطلاحاً به شیشه نشکن معروف شده و در بین مردم طرفداران خاصی دارد. در واقع به علت مقاومت بالای شیشه در برابر ضربه نسبت به شیشه های معمولی به این اسم شهرت یافته است.
شکستن شیشه یکی از خاصیت‌های شیشه است و تمامی شیشه‌ها در اثر ضربه‌ای می‌شکنند اما درجه مقاومت آن‌ها متفاوت است. شیشه سکوریت هم قابلیت نشکن بودن را تا وارد شدن مقدار معینی فشار را دارد و بعد از آستانه تحمل شیشه، شیشه می‌شکند.
شیشه‌های معمولی در صورت شکستن به قطعات بزرگی تبدیل ‌شده و بسیار برنده هستند، این شیشه‌ها در صورتی‌که در ابعاد بزرگی باشند خطر جانی به همراه خواهند داشت و بسیار تیز هستند، اما شیشه‌های سکوریت در برابر ضربه بسیار مقاوم‌تر بوده و حتی در صورت شکست تبدیل به قطعات بسیار ریزی شده و در حقیقت پودر می‌شوند. شیشه‌های پودر شده خطر جانی نداشته و نهایت خراش سطحی به همراه دارند.
شیشه سکوریت همان‌طور که گفته شد در برابر ضربه حساس است، اما لبه‌های شیشه سکوریت در برابر ضربه بسیار حساس‌تر از قسمت مرکزی شیشه هستند. پس علت شکستن شیشه سکوریت در بسیاری از مواقع می‌تواند ضربه‌ای شدید به کناره‌های شیشه باشد، که در این حالت شیشه پودر شده و به پایین می‌ریزد (پرتاب نمی‌شود.)

شیشه سکوریت

شکستن شیشه سکوریت

معمولا لبه‌های شیشه سکوریت را با فریم و یا یراق‌آلات مخصوص مهار کرده که در برابر ضربه مقاوم‌تر می شود و مستقیماً مورد تهاجم قرار نگیرد. ضربه‌ای محکم به مرکز شیشه هم می‌تواند علت شکستن شیشه سکوریت باشد.
شکستن شیشه سکوریت بیشتر در شیشه‌های سکوریت قابل ‌استفاده برای حمام رخ می‌دهد، زیرا در این فضا به علت تغییر دمای هوا تنش ایجاد شده و مقاومت شیشه کم می‌شود. 
درب‌های کشویی درصورتی‌که به‌طور صحیح باز و بسته نشوند ممکن است علت شکستن شیشه سکوریت باشند. زیرا این درب‌ها بارها باز و بسته می‌شوند و اگر لبه انتهایی شیشه به دیوار بخورد ممکن است در اثر ضربه‌های پی‌درپی برای باز و بسته کردن درب کم‌کم لبه‌های شیشه سکوریت آسیب ببیند.

شیشه سکوریت

عوامل تاثیرگذار در شکستن شیشه سکوریت

عامل مؤثر دیگر در بررسی علت شکستن شیشه سکوریت عدم رعایت بادخور صحیح به شیشه است. این به این معناست که تمامی شیشه‌ها جهت قرار گرفتن در فریم و حتی یراق‌آلات مقداری بادخور داده می‌شوند، این بادخور سبب می‌شود شیشه به‌راحتی داخل فریم قرار بگیرد و فشاری به لبه‌های شیشه وارد نشود؛ درصورتی‌که بادخور داده ‌شده به شیشه سکوریت کمتر از میزان نیاز شیشه باشد لبه‌های شیشه کمی آسیب‌پذیرتر هستند مورد فشار واقع‌شده که از عمر مفید شیشه می‌کاهد.
خودکشی شیشه سکوریت یکی دیگر از عواملی است که باعث شکستن شیشه می‌شود. در این حالت شیشه بدون وارد شدن ضربه‌ای و بسیار ناگهانی پودر می‌شود که این حالت به خودکشی شیشه معروف است. اگرچه در ظاهر اتفاقی نیفتاده اما خودکشی شیشه نمی‌تواند بی‌علت باشد. برای مثال تراز نکردن شیشه، قرار گرفتن شیشه در شرایط تغییر دمایی زیاد و یا وارد کردن ضربه هنگام نصب و در نتیجه ایجاد ترک‌های ریز بر روی شیشه می‌تواند از علت‌های خودکشی شیشه باشد.

 

راه‌های شکستن شیشه سکوریت

نشکن بودن یکی از مزایای شیشه‌های سکوریت و سایر شیشه‌های نشکن است. اما گاهی در مواقع اضطراری از جمله سیل، آتش‌سوزی و یا تصادف مجبور به شکستن شیشه می شویم که در این حالت خاصیت نشکن بودن شیشه ممکن است عملیات امداد را با خطر مواجه کند.

  • از راه‌های شکستن شیشه سکوریت استفاده از اشیاء نوک‌تیزی است که فشار زیادی به شیشه وارد کند. در این حالت سعی کنید لبه‌های شیشه را مورد اصابت قرار داده که آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ضربه دارند.
  • یکی دیگر از راه‌های شکستن شیشه سکوریت تغییر دمای شیشه با سرعت‌بالا است. یعنی شیشه را با سرعت بالا سرد و گرم می کنند که راهی مطمئن و سریع تر است.
     

شیشه سکوریت

آیا این نوشته را دوست داشتید؟