سقف نورگیر شیشه ای | سقف شیشه ای نشکن برای خانه و محل کار

دسته بندی ها: مقالات
سقف شیشه ای
سقف شیشه ای

 

 

سقف نورگیر شیشه ای

در دهه گذشته، صنعت سقف شیشه ای تقاضای عظیمی را شاهد بوده است. مالکین ساختمان ها، به طور روز افزونی با مزایای بی شمار این المانها آشنا می شوند و تمایل پیدا می کنند از سقف های نورگیر شیشه ای برای گسترش فضا و ایجاد ظاهری شیک و مدرن در سازه ساختمانی استفاده کنند و دریچه ای به شکوه آسمان بگشایند. 

سقف شیشه ای، به پانل های شیشه ای یا پنجره هایی گفته می شود که در ساختار سقف نصب شده و ظاهری مسطح و بدون انحنا دارند. این گزینه ها در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری کاربرد دارند و در انواع و اشکال مختلفی قابل ساخت و اجرا هستند. 
 

سقف شیشه ای نشکن برای خانه و محل کار

متریال شیشه که بخشی از ساختار یک ساختمان را تشکیل می دهد، در سالهای اخیر به طور فزاینده ای در خانه های مدرن و سنتی به کار گرفته شده اند و از درب های شیشه ای کشویی گرفته تا پنجره های دوجداره بزرگ سقف به کف، درب دوش شیشه ای و پارتیشن های شیشه ای، زیبایی و عملکرد بالای خود را به رخ می کشد. 

در این رابطه، سقف های نورگیر شیشه ای نیز به عنوان یک افزودنی خارق العاده برای سازه های ساختمانی مطرح شده و زیبایی محیط را صد چندان می کنند. این المان ها نور طبیعی را به فضای زندگی هدیه می دهند و آن را از همه زوایا و بدون توجه به موقعیت خورشید یا ماه،  به محیط درون هدایت می کنند.

باید گفت سقف های شیشه ای کامل ارائه جدیدی از مدرنیته بوده و ظاهری کاملا مینیمالیستی و مجلل به ساختمان می بخشند. به علاوه با وجود این المان ها می توانید به ارزش ملکتان بیفزایید. به طور کلی شیشه های به کار رفته در سقف دارای سطح براق صاف هستند. بنابراین ضد گرد و غبار بوده و می توان آنها را به طرزی موثر تمیز کرد. برخلاف سایر مواد، نگهداری شان نیز آسان است. مزیت دیگر این متریال، ضد آب بودن آن است. 

در توضیح بیشتر مزایای به کارگیری شیشه در سقف نورگیر شیشه ای، لازم است که مشکل تخریب لایه ازون را یادآوری کنیم که در حال حاضر یک دغدغه جهانی به شمار می آید. بنابراین شاید ضرورت بیشتری دارد که ماده ای نظیر شیشه را برای ساخت و ساز استفاده کنیم تا از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. 

جالب است بدانید که این ماده در برابر اشعه مضر خورشید به هیچ وجه دچار ترک، تغییر رنگ و یا تجزیه نخواهد شد و برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده است. گفتنی است سقف های شیشه ای در برابر تغییرات آب و هوایی نیز بسیار مقاوم هستند و فشار و بار ناشی از طوفان، تگرگ و بارندگی را به خوبی تاب می آورند. 

سقف شیشه ای
سقف شیشه ای

انواع شیشه برای ساخت سقف شیشه ای

انواع مختلفی از شیشه برای ساخت سقف نورگیر شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • شیشه کم گسیل، نیز نور را به حداکثر می رساند و بهره برداری از تابش خورشید را کنترل می کند. این نوع، برای اطمینان از انتقال حرارت در هر دو سمت شیشه بسیار عالی است. به علاوه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی سیستم های گرمایش و سرمایش می شود. 
  • شیشه کنترل خورشیدی، دارای یک پوشش کنترل خورشیدی خاص است که به روش مشابه شیشه کم گسیل اجرا می شود تا نور طبیعی را از سقف شیشه ای عبور داده و البته از تابش بیش از حد نور خورشید به فضای داخلی جلوگیری می کند.
  • شیشه خود تمیز شونده، نیز از روكشی برخوردار است که مانع از عبور اشعه فرابنفش خورشید به فضای درونی شده و همچنین در اثر بارندگی، سطح آن کثیف نمی شود. البته این بدان معنا نیست که نیازی به تمیز کردن این سقف ها نیست، در واقع هر شش ماه باید این کار را انجام دهید. این گزینه ها نیز قابل استفاده برای ساخت سقف نورگیر شیشه ای هستند. گفتنی است این پوشش ها همچنین می توانند مقاوم سازی شوند، اما کیفیت آن در صورت کنترل در یک کارخانه بسیار قابل توجه تر خواهد بود. 

و اما یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع شیشه برای اجرای سقف نورگیر شیشه ای، شیشه های سکوریت هستند که بسیار مقاوم بوده و امنیت بالایی را برای ساکنان ساختمان رقم می زنند. زیرا در صورت شکسته شدن، خرده هایشان فاقد لبه های تیز و خطرناک بوده و صرفا به شکل گرانول های بی خطری به جای می مانند. 

گفتنی است این شیشه ها، در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم بوده و با وجود آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که یک ساختمان، از نظر قانونی و ساختاری سالم است. این گزینه ها، عموما برای محیط های بزرگ یا خارج از منزل ایده آل هستند.

و در نهایت باید به شیشه لمینت اشاره کرد که گزینه بی نظیر و عالی دیگری برای ساخت سقف شیشه ای است. این شیشه بسیار ایمن است به نحوی که اگر تحت ضربه بسیار محکم و ناگهانی شکسته شود، خرده هایش به درون لایه PVB در ساختار شیشه فرو می روند و هرگز به اطراف پراکنده نمی شوند. 

 

انواع سقف شیشه ای نورگیر

همانطور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از شیشه را می توان برای ساخت سقف نورگیر شیشه ای استفاده کرد، اما در عین حال باید گفت این المان ها در دو نوع متحرک و ثابت نیز قابل پیاده سازی هستند. بسیاری از سقف های شیشه ای متحرک بوده و قابل باز و بسته شدن به صورت دستی یا الکتریکی می باشند. این قابلیت، به تهویه محیط کمک کرده و باعث ورود هوای بیشتری به خانه می شود. در چنین شرایطی این گزینه ها، مانند پنجره های سقفی عمل کرده و اجازه می  دهند هوای تازه از بالا سرازیر شود و در اطراف خانه گردش کند. اما اگر صرفا می خواهید از نور و زیبایی و چشم انداز سقف نورگیر شیشه ای بهره مند شوید، گزینه های ثابت و بسته در این رابطه برایتان ایده آل هستند. 

از جنبه ای دیگر باید گفت این سازه ها، به صورت فریم لس و فریم دار قابل نصب و اجرا هستند. اما باید گفت سقف شیشه ای، فریم لس از حداکثر چشم انداز به فضای بیرونی و آسمان و برخوردار بوده و توهم گستردگی بیشتری را در فضایتان ایجاد می کنند. 

همچنین می توانید از شیشه های تک جداره، دوجداره و یا سه جداره برای طراحی و ساخت این المان ها کمک بگیرید. در ضمن این سقف ها به صورت مسطح یا شیب دار قابل نصب هستند. البته اگر این سقف ها به صورت شیب دار درنظر گرفته شوند، آب باران روی آنها جمع نمی شود و بنابراین دوام و زیبایی بیشتری را به ساکنان هدیه می دهند.

در نهایت باید گفت که شیشه ها در طرح های مختلف، قابل استفاده برای پیاده سازی سقف نورگیر شیشه ای هستند و در صورت تمایل می توانید شیشه های شفاف را بکار گیرید و از درخشندگی و زیبایی آنها نهایت استفاده را ببرید و یک دید کامل به فضای بیرون داشته باشید و یا نمونه های مات را استفاده کنید و به حریم شخصی تان بیفزایید. 

سقف شیشه ای
سقف شیشه ای

نکات مهم در انتخاب و اجرای سقف نورگیر شیشه ای

واقعیت این است که هر چه مساحت سقف بزرگتر باشد، شیشه بیشتری در ساخت آن بکار می رود و این امر می تواند باعث شود که سقف بسیار سنگین شود. بنابراین، حتما به مشاوره مهندس سازه در این رابطه نیاز خواهید داشت.

به علاوه برای ساخت این المان ها، نیاز به پشتیبانی از فولاد در هر دو طرف و بالای دهانه ای که باز و بسته می شود خواهید داشت. 

همچنین بهتر است ریسک های جابجایی شیشه را در نصب سقف نورگیر شیشه ای مد نظر داشته باشید و برای آنها تمهیداتی لحاظ کنید. به عنوان مثال بررسی کنید که آیا شیشه بزرگ سقف، می تواند از طریق درب ورودی اصلی عبور داده شده و به سمت بالای ساختمان انتقال داده شود یا در این رابطه، به یک جرثقیل احتیاج دارید؟ با پاسخ به این ابهامات، هزینه های جابجایی نیز مشخص خواهند شد. 

سقف های شیشه ای، به حداقل شیب در حدود 1 درصد نیاز دارند. بدین ترتیب آب باران به زدودن زباله ها، گرد و غبار و برگ هایی که روی آن جمع می شوند، کمک خواهد کرد. البته معمولا شیب 5 درصد یا بیشتر نیز، برای تمیز نگه داشتن شیشه در هوای مرطوب یا هنگام شستشو بسیار ایده آل است.

شیشه های سقفی می توانند به شما کمک کنند تا در تمام طول سال از آفتاب لذت ببرید. با این حال، گاهی اوقات آفتاب بیش از حد می تواند آزاردهنده باشد. بنابراین اگر می خواهید تلویزیون را بدون تابش خیره کننده نور خورشید تماشا کنید و اگر مایل هستید میزان نور و حرارت را کنترل کنید و فضای رمانتیک تری ایجاد نمایید، بهتر است از پرده کرکره های سقفی در این رابطه استفاده کنید و یا فیلم های غیرشفاف روی سطح شیشه درنظر بگیرید. این امکانات، همچنین برای ایجاد حریم خصوصی نیز کاربرد دارند.

و در آخر توصیه می کنیم، طرح و رنگ سقف شیشه ای را متناسب با سبک دکوراسیون فضای مورد نظرتان و عناصر موجود در آن از جمله مبلمان در نظر بگیرید.

 

قیمت اجرای سازه و سقف شیشه ای

به طور کلی باید گفت نصب و اجرای سقف نورگیر شیشه ای، معمولا هزینه نسبتا بالایی را برای مالکین رقم می زند. هر چند که به دلیل مزایای بالا، این المانها در طولانی مدت یک سرمایه گذاری بسیار پرسود به شمار می آیند. البته اختلاف قیمت نیز در این رابطه به چشم می خورد که معمولا مربوط به نوع مواد و تامین کننده آن است. به هر حال آنچه مسلم است این است که مساحت پروژه و ابعاد سقف، کیفیت و ضخامت شیشه و نوع آن و همچنین هزینه جابجایی شیشه بین طبقات، در تعیین قیمت نهایی اجرای سقف شیشه ای نقش دارند. 

 

 

 

 

 

 


منابع:
https://www.tvwindows.com/blog/glass-roof-what-to-consider-when-choosing
https://gharpedia.com/blog/advantages-disadvantages-glass-building-material/#:~:text=Insulator%20of%20Electricity&text=In%20the%20absence%20of%20free,and%20various%20other%20electrical%20appliances.
https://gharpedia.com/blog/advantages-disadvantages-glass-building-material/#:~:text=Insulator%20of%20Electricity&text=In%20the%20absence%20of%20free,and%20various%20other%20electrical%20appliances.

https://www.architectureartdesigns.com/glass-roof-advantages-and-ideas-for-inspiration/
https://www.houzz.ie/magazine/9-things-you-need-to-know-about-glass-roofs-stsetivw-vs~66766759

آیا این نوشته را دوست داشتید؟
سقف شیشه ای چیست؟

سقف شیشه ای، به پانل های شیشه ای یا پنجره هایی گفته می شود که در ساختار سقف نصب شده و ظاهری مسطح و بدون انحنا دارند. این گزینه ها در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری کاربرد دارند و در انواع و اشکال مختلفی قابل ساخت و اجرا هستند.

از چه نوع شیشه ای برای ساخت سقف نورگیر شیشه ای استفاده می شود؟

شیشه های کم گسیل، شیشه کنترل خورشیدی، شیشه خودتمیز شونده، شیشه لمینت و شیشه سکوریت برای ساخت این المانها قابل استفاده هستند.  

انواع سقف شیشه ای نورگیر کدامند؟

این المانها به دو صورت متحرک و ثابت قابل نصب و اجرا هستند. بعلاوه بسته به خواست مالکین، به صورت فریم لس یا فریم دار و همچنین تک جداره، دو یا سه جداره نیز قابل پیاده سازی می باشند.

قیمت اجرای سقف شیشه ای به چه عواملی بستگی دارد؟

اختلاف قیمت نیز در این رابطه به چشم می خورد که معمولا مربوط به نوع مواد و تامین کننده آن است. به هر حال آنچه مسلم است این است که مساحت پروژه و ابعاد سقف، کیفیت و ضخامت شیشه و نوع آن و همچنین هزینه جابجایی شیشه بین طبقات، در تعیین قیمت نهایی اجرای سقف شیشه ای نقش دارند.