شیشه خودرو | کاربرد شیشه در صنعت خودروسازی

دسته بندی ها: مقالات
شیشه خودرو
شیشه خودرو

 

 

شیشه های مورد استفاده در ساخت خودرو

شیشه هایی که در ساخت انواع خودروها استفاده می شوند، تفاوت زیادی با شیشه های پنجره های معمولی خانه ها و انواع شیشه های که به طور معمول می بینیم دارند. شیشه جلوی اتومبیل با آزمایشات و فن آوری های جامع تولید می شود تا هنگام بروز حوادث و در شرایط سخت بتواند مقاومت داشته باشند و آسیبی به سرنشینان خودرو نرساند. تعداد شیشه های به کار رفته در خودرو با توجه به مدل آن می تواند متفاوت باشد. در حالت کلی در ساخت شیشه های خودرو از دو نوع شیشه اصلی شیشه لمینت وشیشه سکوریت استفاده می شود. ساختار شیشه های لمینت بسیار مستحکم و نشکن است. از آن جا که اصلی ترین شیشه در اتومبیل که موجب خطرات جانی برای سرنشینان آن می شود، شیشه جلوی خودرو است، برای ساخت شیشه جلو از شیشه های لمینت استفاده می شود و برای شیشه های کناری خودرو از شیشه های سکوریت استفاده می شود. شیشه سکوریت نیز موجب امنیت سرنشینان خودرو می شوند و در هنگام رخ دادن تصادف آسیبی به کسانی که در خودرو هستند نمی رسد.

 

کاربرد شیشه در صنعت خودرو سازی

ساخت شیشه و استفاده از آن سابقه ای دیرینه دارد. شیشه برای اولین بار بیش از 7000 سال پیش در مصر ساخته شد. امروزه شیشه از انواع مواد و با ساختار ظاهری بسیار متنوعی تولید می شود که اجزای اصلی تشکیل دهنده همه ی آن اکسیدها هستند. شیشه یک ماده همه کاره با صدها کاربرد از جمله به عنوان شیشه خودرو در صنعت خودروسازی است. محصولات شیشه ای به انواع شیشه های تخت یا شناور، شیشه ظروف، شیشه فایبرگلاس، شیشه نوری و ... تقسیم بندی می شوند. شیشه های اتومبیل در گروه شیشه های تخت قرار می گیرند. بیش از 80 شرکت در سراسر جهان تولید شیشه های خودرو از جمله شیشه اتومبیل را انجام می دهند. شیشه خودرو به هر شیشه ای که در وسیله نقلیه شما استفاده شود اعم از شیشه های جانبی، شیشه عقب یا شیشه جلو خودرو گفته می شود. در بعضی خودروها، این شیشه ها می تواند شامل سانروف نیز باشد. در اکثر موارد، شیشه اتومبیل با استفاده از یک کانال شیشه ای جهت قرار گرفتن در ماشین نصب می شود. این کانال همچنین در صورت شکسته شدن یا ترک خوردن شیشه مقاومت آن را بیشتر می کند. 

شیشه خودرو
شیشه خودرو

انواع تغییرات شیشه جلوی خودرو در طول زمان

در خودروهای اولیه، خودروها به شکل امروزی دارای شیشه جلو نبودند و به عبارتی اکثرا برای استفاده در هواهای مساعد ساخته شده بودند. از آنجا که این خودروها شیشه جلو نداشتند، سرنشینان آن برای محافظت از چشم خود در برابر باد و خطرات احتمالی، باید از عینک استفاده می کردند و این ناخوشایند بود. بنابراین در سال 1904 شیشه جلو اتومبیل اختراع شد. شیشه جلو اتومبیل در محافظت از مسافران در برابر عناصر فضای بیرونی بسیار پر کاربرد است. خصوصاً با قدرتمندتر شدن اتومبیل ها و سرعت های بالای آن ها حتما باید خودرو شیشه جلو داشته باشد. در ابتدا شیشه های جلو از شیشه هایی ساخته می شدند که بر اثر ضربه های وارد بر آن ها، خرد می شدند. از آنجایی که این امر منجر به افزایش آسیب ها به انسان شد، باید جایگزین مناسبی برای آن به وجود می آمد. تولیدکنندگان شروع به ساخت شیشه های جلو با استفاده از شیشه سکوریت کردند. این شیشه های جدید طی یک عملیات حرارتی ویژه که باعث استحکام و سخت شدن شیشه می شد به وجود آمدند، به طوری که به مقدار بسیار زیادی در برابر خرد شدن مقاومت می کنند. این نوع شیشه جلو اتومبیل تا مدت ها مورد استفاده می گرفت. سپس وقتی شیشه های چند لایه لمینت وارد بازار شدند، جایگزین بسیار بهتری برای شیشه های سکوریت بودند. شیشه های چند لایه در اثر ضربه کمی خم می شوند و این امر باعث محافظت بیشتر آن ها در برابر خرد شدن شد. شیشه های چند لایه اکنون ایمن ترین نوع شیشه های جلوی خودرو به حساب می آیند. 


جنس و ویژگی شیشه های مورد استفاده در شیشه جلوی خودرو

موادی که برای ایجاد شیشه جلوی خودرو استفاده می شوند باید دارای چندین ویژگی مهم باشند. بدیهی است که شیشه باید در مدت زمان طولانی شفافیت خود را حفظ کند. شیشه جلو باید به اندازه کافی سخت باشد که در برابر آسیب دیدگی در هنگام برخورد با موانع دیگر و حتی واژگون شدن مقاومت کند، به طوری که صاحب وسیله نقلیه مجبور نشود بعد از هر بار سانحه جزیی، آن را تعویض کند. مهم ترین ویژگی که باید دارا باشند این است که باید نشکن باشند. ماده ای به نام شیشه ایمنی لمینت تمام این نیازها را برآورده می کند.

شیشه جلوی خودرو برای اولین بار در حدود سال 1905 با اختراع شیشه سکوریت مورد استفاده قرار گرفت. سرانجام شیشه های چند لایه جایگزین آن شدند. در بسیاری از کشورها، استفاده از شیشه لمینت برای شیشه جلوی خودرو قانون است. شیشه های چند لایه می توانند در اثر ضربه کمی خم شوند و این ویژگی خطر صدمه به سرنشینان خودرو را کاهش می دهد.

اجزای اساسی شیشه اتومبیل ماسه، سیلیس (SiO2)، خاکستر سودا (Na2 CO3)، دولومیت ((CaMg) (CO3) 2)، سنگ آهک (CaCO3) و کولت هستند. مقادیر کمی اکسید پتاسیم و اکسید آلومینیوم اغلب به آن ها اضافه می شود. شیشه ای که برای شیشه جلو اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. نیز معمولاً حاوی چندین اکسید دیگر از جمله اکسید پتاسیم، اکسید منیزیم و اکسید آلومینیوم است. سیلیس، شامل 60 تا 70 درصد از کل ماده اصلی است. این همان چیزی است که شیشه را می سازد. این مواد با مقدار کمی آب مخلوط شده و در دمای بالا گرم می شوند. روند هم جوشی شیمیایی منجر به ذوب شدن این مواد و ایجاد شیشه می شود.

 

امنیت استفاده از شیشه های لمینت و سکوریت به عنوان شیشه خودرو

بیشترین تلفات در تصادفات رانندگی سرنشینان جلوی خودرو را تهدید می کند. بنابراین باید از شیشه ای نشکن برای شیشه جلوی خودرو استفاده شود که امنیت سرنشینان را تامین کند. شیشه لمینت به دلیل داشتن ساختار چند لایه و مقاوم به شیشه های نشکن معروف هستند. زیرا در اثر ضربه های بسیار قوی نیز خرد نمی شود که بخواهد برای افراد خطرناک باشد. یک لایه وینیل که بین لایه های شیشه لمینت به کار برده می شود باعث می شود که حتی اگر ضربه وارد شده بسیار سنگین باشد تکه های شیشه به هم بچسبند و خطر ساز نباشند. بنابراین در موقع تصادف شیشه به سمت درون خودرو خرد نمی شود. به غیر از تصادفات، این شیشه امنیت در برابر سارقان را نیز می تواند برای افرادی که در خودرو هستند تامین کند و شخص متجاوز نمی تواند وارد خودرو شود. بنابراین از جنبه های مختلف می توان گفت که شیشه های لمینت امنیت خودرو را به خوبی فراهم می کنند. شیشه ی دیگر به کار رفته در خودرو شیشه سکوریت است. این نوع شیشه نیز در برابر ضربات محکم، مقاوم است و حدودا ده برابر شیشه های معمولی استحکام دارد. اما در تصادفات شدید ممکن است بشکند. شکسته شدن شیشه های سکوریت به گونه ای است که کاملا ریز می شوند و خرده های آن دارای لبه هایی گرد و صیقلی هستند که هیچ آسیبی به انسان نمی رسانند.

شیشه خودرو
شیشه خودرو

مراحل ساخت شیشه لمینت جلوی خودرو

شیشه جلو اتومبیل از شیشه لمینت ساخته می شود. شیشه لمینت از ترکیب چند لایه شیشه شناور به وجود می آید. برای ساخت شیشه شناور، مواد اولیه تا حالت ذوب گرم شده و روی حمام قلع مذاب خورانده می شود و طی چند فرآیند شیشه ها به وجود می آیند و به شکل های مورد نظر بریده می شوند. در ادامه مراحل لمینت کردن روی شیشه انجام می شود. در این فرآیند، دو و یا چند ورق شیشه با یک لایه داخلی از پلی وینیل بوتیرال به هم پیوند می خورند. در ادامه این لایه ها در کوره های مخصوصی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و یک واحد مستحکم و مقاوم در برابر پارگی تشکیل می دهند. لایه بین پلاستیکی بی رنگ است و به عنوان فیلتر ماورا بنفش عمل می کند. وقتی شیشه لمینت شکسته می شود، قطعات شکسته شیشه به لایه پلاستیکی داخلی مقاوم در برابر پارگی متصل می شوند و ورق شکسته شفاف می ماند. بنابراین، دید خوب کماکان باقی می ماند. برخلاف شیشه های سکوریت، شیشه های چند لایه را می توان بازسازی کرد. در ادامه شیشه جلو آماده مونتاژ با قالب های پلاستیکی است تا بتوان آن را روی ماشین نصب کرد. آخرین مرحله در ساخت این شیشه ها، مرحله کنترل کیفیت است که نتیجه فرآیند ساخت را کنترل می کند تا ایمنی لازم را داشته باشد.

 

عایق صدا و حرارت بودن شیشه لمینت و سکوریت خودرو 

هر روزه فناوری ساخت شیشه برای خودرو برحسب نیازهایی است که سرنشینان خودرو لازم دارند پیشرفت می کند. شیشه لمینت و سکوریت بنابر ویژگی هایی که دارند بهترین گزینه برای استفاده در صنعت خودروسازی است. این شیشه ها عایق صوتی هستند. به عبارتی می توان گفت با بستن شیشه های خودرو اصلا صدای ماشین های اطراف و به خصوص موتور سواران را نخواهید شنید. این ویژگی موجب می شود که تمرکز شما برای یک رانندگی خوب بسیار بالا برود. از طرف دیگر این شیشه ها عایق حرارت نیز هستند. در زمستان از خارج شدن هوای گرم خودرو به بیرون و در تابستان از خارج شدن هوای خنک کولر به بیرون به شدت جلوگیری می کنند. همین مزیت باعث می شود که انرژی بیهوده هدر نرود و مصرف سوخت نیز کاهش می یابد.

 

 

 

 

منابع:
https://windshieldexperts.com/blog/4-reasons-why-you-need-acoustic-glass-for-your-car/
https://windshieldexperts.com/blog/important-functions-your-car-windshield-performs-2/
https://windshieldexperts.com/blog/different-types-of-glass-used-in-automobiles/
https://network-435174.mn.co/posts/types-of-car-glass-and-their-benefits-explained
https://www.goodmorningamerica.com/living/story/knowing-type-car-windows-save-life-64300970
https://www.franksautoglasschicago.com/blog/2015/06/22/the-different-types-of-auto-glass/

آیا این نوشته را دوست داشتید؟
چه نوع شیشه هایی در خودروسازی استفاده می شوند؟

چون خودرو ممکن است دچار ضربه شود در ساخت آن از شیشه های لمینت و سکوریت بسیار مقاوم استفاده می شود.

آیا شیشه لمینت در شیشه جلوی خودرو امنیت دارد؟

بهترین شیشه های امروزه شیشه های نشکن لمینت هستند. این شیشه ها به طور کامل امنیت سرنشین را فراهم می کنند.

شیشه لمینت از چندلایه شیشه ساخته می شود؟

شیشه لمینت، از چند لایه شیشه تولید می شود که بین لایه ها با لایه پلی وینیل بوتیرال پر می شود و تحت فشار و حرارت یک تکه شیشه لمینت نشکن به دست می آید.

مزایای استفاده از شیشه لمینت و سکوریت در خودرو سازی چیست؟

این شیشه ها عایق صدا و حرارت هستند. درون ماشین محیط آرامی به وجود آورده و موجب کاهش مصرف سوخت می شوند.