مراحل تولید شیشه

دسته بندی ها: مقالات
شیشه سکوریت

 

مراحل تولید شیشه سکوریت

شیشه تولید شده در کارخانه رامادُر، از مواد اولیه با کیفیت ایجاد شده و به عنوان بهترین برند در زمینه تولید انواع شیشه صنعتی، شیشه ساختمانی و یراق آلات شیشه در سرتاسر ایران، نیاز افراد را در زمینه خرید و مشاوره جهت خرید شیشه برطرف می نماید.

 

 

فهرست مطالب تولید شیشه سکوریت، با ما همراه باشید:

 

شیشه چیست؟

شیشه از کلمه "شیشای" استخراج شده و به عنوان ماده‌ای غیر بلوری است که می‌تواند از جامد به حالت خمیر شکل و برعکس تبدیل شود. شیشه ماده‌ای بی‌ریخت است که حالت بلوری ندارد و شکل هندسی خاصی ندارد اما به هر شکلی درمی‌آید. برای اولین بار در حدود هزار و پانصد سال قبل از میلاد از شیشه استفاده شد. شیشه‌ها معمولاً در برابر آفتاب شفاف بوده و ماده‌ای شکننده هستند.

شیشه‌ انواع مختلفی دارد، یکی از پرکاربردترین آن‌ها شیشه‌های سیلیکاتی است که به دلیل شفافیت بالای این شیشه‌ها، در صنعت شیشه‌سازی بیشتر از این نوع استفاده می‌شود. شیشه در صنعت ساختمانی کاربرد بسیاری دارد که می تواند در حالت خمیری، هر شکلی به خود بگیرد و در ساخت انواع کارهای تزئینی استفاده بسیاری داشته باشد.

  • در شیشه‌ها معمولاً با افزودن رنگ می‌توان ترکیب‌های بسیار زیبایی در شیشه ایجاد کرد. شیشه از مواد مختلفی از جمله آلیاژ فلزات، محلول‌های آبی و بسپارها تولید می‌شود.
  • شیشه در کوره‌های بسیار عظیمی به طول و عرض 40*12 متر تولید شده و حدود 1500 تن ظرفیت دارد. این کوره دارای مقدار قابل‌توجهی مواد نسوز است که عمل تولید شیشه را تسهیل می‌بخشد.
شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

مراحل تولید شیشه

به‌طورکلی مراحل تهیه شیشه عبارت است از:

  • تهیه مواد اولیه شیشه و تبدیل آن‌ها به حالت پودری
  • انتخاب مواد اولیه به مقدار مناسب و مخلوط کردن آن‌ها با مقدار کمی آب
  • انتقال مواد ترکیبی به کوره
  • ذوب تدریجی مواد در کوره و تبدیل مواد اولیه به مخلوطی خمیری شکل
  • بی‌رنگ کردن خمیر شیشه با گرفتن ناخالصی‌ها
  • حالت دادن به شیشه و فرم دهی کلی
  • دیاموند کردن شیشه

 

تولید شیشه ساختمان

یکی از کاربردهای مهم شیشه استفاده از آن برای شیشه‌های ساختمانی است. تولید شیشه ساختمانی به‌طور گسترده‌ در ایران انجام می‌شود و استفاده از شیشه در نمای داخلی و خارجی ساختمان بسیار پرکاربرد است. منگنز اکسید یکی از ترکیبات شیشه است که جهت مقاوم‌تر ساختن شیشه استفاده‌ شده و درنتیجه برای شیشه‌های ساختمانی عنصری مهم تلقی می‌شود. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید تمامی شیشه های موجود در بازار دارای مواد اولیه یکسانی می باشد به طوری که 90 درصد شیشه ها از ترکیب عناصر آهک، سیلیس،کربنات سدیم تشکیل شده است. اما نکته ای که باید مورد توجه باشد این است که انواع شیشه ساختمانی برای ساخت و تولید در ترکیبات خود تغییراتی ایجاد می شود تا شیشه نهایی تولید گردد. آهک پرکاربرد ترین ترکیب برای شیشه ساختمانی است. این نوع ترکیب شیشه بیشتر برای ساخت انواع شیشه مصرفی ساختمان استفاده می شود. سیلیس، دی اکسید بور، پنتا اکسید فسفر می باشد که با تغییر در درصد و درجه حرارت و افزودنی ها و تثبیت کننده ها می توان ترکیب ساخت انواع شیشه ها را بدست آورد.

شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

ترکیبات شیشه ساختمان

ترکیباتی که در تولید شیشه استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • سدیم نیترات جهت محو کردن رنگ سبز شیشه
  • منگنز اکسید جهت مقاوم ساختن شیشه و شفافیت دادن به آن
  • سرب اکسید و نقره اکسید برای ساختن شیشه‌های کریستال و باکیفیت بسیار بالا
  • اکسید کریستال برای تولید شیشه‌های رنگی
  • روی اکسید برای مقاومت بیشتر در برابر حرارت

مواد اولیه تولید شیشه بسیار فراوان هستند، شیشه معمولاً از تمامی عناصر موجود در محیط تهیه می‌شود، ولی 3 عنصر کلسیم کربنات، سدیم کربنات و سیلیس سه ماده تشکیل‌دهنده شیشه هستند.

 

ساخت شیشه سکوریت

برای ساخت شیشه سکوریت مراحلی وجود دارد که باید طی شود تا مواد اولیه‌ی شیشه به محصولی با کیفیت و قابل قبول تبدیل شود. اما در طی ساخت شیشه، ظرافت هایی وجود دارد که باید آنها را در یک کارخانه تولید شیشه مشاهده کرد. شیشه از سه نوع ماده به وجود می آید: ماسه، آهک و کربنات سدیم.

  1. از مراحل ساخت شیشه سکوریت می توان به اولین مرحله اشاره کرد که با اعمال فرآیند حرارتی بر روی شیشه‌ معمولی، شیشه سکوریت تولید می شود. برای این کار قبل از هر فرآیندی شیشه‌ها را باید به ابعاد مناسب برید ( اندازه‌ی مورد نظر مشتری ) و سپس بقیه‌ی فرآیندها را انجام داد. زیرا اگر بعد از تولید شیشه بخواهید آن را برش دهید به دلیل عملیاتی که بر روی شیشه انجام شده هرگونه برش، سوراخ کردن و سندبلاست می تواند باعث شکسته شدن شیشه شود.
  2. ابتدا شیشه ها به داخل دستگاه های شستشو رفته و در آنجا عاری از هرگونه گرد و غبار می شود تا برای تولید محصول آماده گردد. 
  3. برای تولید، شیشه ها به داخل کوره های پیشرفته هوریزانتال فرستاده شده و به وسیله المنت های پیشرفته در کوره تا 700 درجه سانتی گراد حرارت داده می‌شوند.
  4. درون کوره شیشه مدام به صورت افقی به وسیله سرامیک های پیشرفته به جلو و عقب حرکت می‌کند تا شیشه تولید شده عاری از هرگونه قوس و موج و حباب هوا گردد.
  5. در این مرحله به درون دستگاه بادبزن پیشرفته هدایت می شوند تا با عملیات باد زدن به دمای معمولی برگردد. این زمان می‌بایست در عرض چند ثانیه صورت گیرد و شیشه بلافاصله خنک شود.
  6. این امر موجب می‌شود که هوای داخل شیشه گرفته شود و مقاومت شیشه را تا 7 برابر نسبت به شیشه خام بالا ببرد که در نهایت موجب شکسته شدن به ذرات ریزی تبدیل گردد که هیچ خطر جانی ای ندارد.
  7. کیفیت و دقت بالا در تولید شیشه های سکوریت همواره از دغدغه‌های شرکت رامادُر است.
  8. کیفیت ساخت و تولید سکوریت شیشه در رامادُر را بدون شک در هیچ جای دیگر مشاهده نخواهید کرد.
  9. شیشه سکوریت از جمله شیشه‌های مقاوم و پرکاربرد در صنعت و ساخت‌وساز است که از شیشه‌های معمولی 5 برابر مقاوم‌تر است و ایمنی محیط شما را بیشتر می‌کند.
شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

ویژگی و خاصیت شیشه سکوریت چیست؟

  • انتقال صدا در شیشه بستگی به ضخامت و محل استفاده  شیشه دارد. اگر از ترکیب لاستیک و فریم استفاده شود صدا کمتر عبور می‌کند.
  • ضخامت شیشه از 4 میلی متر کمترین تا بیشترین ضخامت 19 میلی متر می رسد.
  • وقتی نوری به شیشه می‌تابد مقداری از آن بازتاب (ضریب بازتاب)، مقداری جذب (ضریب جذب) و بقیه وارد فضا می‌شود (ضریب انتقال). ضریب انتقال در شیشه‌های مختلف متفاوت است.
  • شیشه در برابر گرما و سرما به‌راحتی قابلیت انقباض و انبساط را دارد.

 

خط تولید شیشه سکوریت

اولین خط تولید شیشه سکوریت در ایران با افتخار متعلق به شرکت رامادُر که زیر مجموعه کارخانه آذرجام است و دلیل ماندگاری و دوام آن به‌طورقطع کیفیت بالای شیشه‌های تولیدی این شرکت است. خط تولید شیشه سکوریت با توجه به عوامل گوناگون متفاوت است. مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در شیشه سکوریت عبارت‌اند از:

  • درجه خلوص شیشه سکوریت
  • ضخامت شیشه‌ سکوریت
  • نوع شیشه تولیدشده
شیشه سکوریت
شیشه سکوریت

نحوه ساخت شیشه لمینت

نحوه ساخت شیشه‌های معمولی در بالا به‌طور کامل ذکر شده، شیشه‌های معمولی طی فرایندی سریع حرارت بسیار بالا (حدود 700 درجه سانتی‌گراد) را تحمل کرده و به مرحله ذوب شدن نزدیک می‌شوند. پس از خارج کردن از کوره این شیشه‌ها با سرعت بسیار بالایی سرد می‌شوند؛ قسمت‌های بیرونی شیشه سریع‌تر از قسمت‌های درونی سرد شده و این کار سبب مقاومت شیشه می‌شود. نحوه ساخت شیشه لمینت نیز به همین صورت است با این تفاوت که شیشه‌های لمینت بیشتر از یک شیشه سکوریت همراه با ‌لایه pvb ساخته می شوند. درواقع بعد از سکوریت کردن شیشه با استفاده از یک یا چند لایه PVB شیشه‌ها به‌صورت پرسی به هم می‌چسبند و مقاومت آن‌ها چند برابر می‌شود. این لایه PVB حالت چسبناک و بی‌رنگ است. بنابراین از نظر شفافیت تفاوتی با شیشه‌های یک‌لایه ندارد، تنها تفاوت شیشه‌های لمینت ضخامت آن‌ها و استحکام بیشتر می‌باشد.

نکته مهم: در رابطه با لمینت کردن شیشه، برش شیشه‌ها است که باید قبل از فرایند حرارت دهی و زمانی که شیشه خام است به‌طور کامل برش بخورد و در صورت نیاز به جاسازی شکل آن دربیاید. شیشه‌ها بعد از عمل سکوریت و لمینت به‌هیچ‌عنوان قابل برش نیستند.

     

    آیا این نوشته را دوست داشتید؟

    صابر 1 سال و 8 ماه قبل

    خیلی عالی و کامل ممنون

    کارشناس رامادر 1 سال و 8 ماه قبل

    با سلام جناب آقای زارع عزیز، سپاس از حسن نظر شما.

    داود خوش نما 2 سال و 11 ماه قبل

    با سلام
    بسیار عالی بود.

    کارشناس رامادر 2 سال و 11 ماه قبل

    با سلام جناب آقای خوش نما عزیز، ممنون از حسن توجه شما.

    ابوالفضل باوفا 3 سال و 4 ماه قبل

    خیلی خوب بود برای کنفرانسم عالی بود

    کارشناس رامادر 3 سال و 4 ماه قبل

    با سلام جناب آقای باوفا عزیز، ممنون از نظر مساعد شما.

    navid 3 سال و 9 ماه قبل

    از توضیحات کاملتون ممنونم. بسیار عالی.

    کارشناس رامادر 3 سال و 9 ماه قبل

    با سلام جناب آقای نوید عزیز، از زمانی که برای مطالعه صفحات سایت رامادُر و نظر مثبت شما بسیار متشکریم.