شیشه مات

دسته بندی ها: سندبلاست شیشه | انواع طرح و "قیمت شیشه سندبلاست" ، مقالات

شیشه مات

 

در این صفحه از شیشه مات با موارد زیر آشنا شوید:

 

شیشه به عنوان یک ماده پر کاربرد در صنایع مختلف از جمله ساختمان است که هم به عنوان مصالح ساخت ساختمان و هم به عنوان لوازم تزیینی مورد استفاده می باشد. شیشه یک ماده ای است که به دلیل شفافیت و خواصی که دارد نور را به راحتی از خود عبور می دهد و با خواصی که دارد به راحتی نور را به داخل عبور و در ایجاد یک فضا با نور کافی آرامش و زیبایی فضا را به ارمغان می آورد. شیشه را می توان متناسب کاربردی که دارد از انواع مختلف آن مانند شیشه ای شفاف، رنگی، دوجداره، سکوریت و.... مورد استفاده قرار داد. از جمله انواع شیشه می توان به شیشه مات اشاره کرد که در ادامه این مبحث می خواهیم شیشه مات را معرفی و بررسی نماییم.
شیشه مات به دلیل مات شدن دیگر آن سوی شیشه قابل دیدن نمی باشد. ولی نور را بدون تغییر با همان میزان و اندازه شیشه شفاف وارد محیط می نماید. این نوع شیشه ها را می توان برای محیط های مختلف از جمله محیط اداری و یا داخل منازل مسکونی برای کاربردهای متفاوت از جمله پارتیشن شیشه ای و یا انواع درب ها مورد استفاده قرار داد. می توان با نصب شیشه ای مات یک فضای امن از نظر روانی که به وجود آورنده حریم شخصی می باشد ایجاد کرد و از تنش های خارج فضا دور ماند و به راحتی به کار خود پرداخت.

شیشه مات

شیشه مات چیست؟

شیشه مات چیست؟ شیشه مات به شیشه ای گفته می شود که طی فرایند ماسه پاشی به صورت یک شیشه مات در می آید که دیگر شفافیت قبل خود را از دست می دهد و از طرف دیگر شیشه نمی توان آن طرف شیشه را دید. شیشه مات استفاده ای گوناگونی دارد اعم از: تزئینات درب و پنجره ها، شیشه پوششی انواع پارتیشن ها، ظروف تزیینی، علوم اپتیک، ظرف های خاص مورد استفاده در آزمایشگاه ها و بسیاری از موارد دیگر را می توان نام برد. بیشترین استفاده شیشه سندبلاست در صنعت ساختمان می باشد که برای انواع پارتیشن ها و یا درب پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد. رامادُر که در تولید انوع شیشه مات با طرح های مختلف زبان زد می باشد، شیشه های مات را با کیفیت بسیار بالایی تولید می کنند به طوری که تمام طرح های پیشنهادی از سوی مشتریان را با کیفیت زیاد به اجرا در می آورد.

شیشه مات

انواع شیشه مات

انواع شیشه مات را می توان در بین شیشه های دکوراتیو معرفی کرد زیرا با ترکیب این شیشه ها با محیط اطراف خود هارمونی جذاب و جلوه بصری خاصی را به وجود می آورد. تصور کنید که شیشه مات را در یک فضای خانه برای انواع پارتیشن ها استفاده نمایید، مات بودن شیشه می تواند در کنار شیشه شفاف پارادوکسی را به وجود آورد که از نظر بصری تازگی و جذابیتی خاصی به محیط می بخشد. البته استفاده از طرح های نوآورانه و جدید نیز می تواند موجب زیباتر شدن شیشه مات شود. در صورتی که اتاق فرزندان شما از نوع پارتیشن شیشه ای باشد می توانید با دادن طرح نقاشی کودکتان برای حک شدن آن تصاویر به صورت مات فضای اتاق را برای فرزندانتان جذاب تر نمایید.   
شیشه مات را می توان در دو نوع شیشه اسیدشور شده و شیشه ای سندبلاست معرفی کرد که فرایند هر کدام و نوع مات بودن هر دو شیشه با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد و وجه مشترک این دو نوع شیشه ها، مات بودن و نمایان نشدن طرف دیگر شیشه می باشد. اما پر طرفدارترین شیشه مات از بین این دو شیشه، سندبلاست می باشد که کاربردهای فراوانی دارد و به دلیل اینکه فرایند مات کردن روی شیشه ی سکوریت انجام می شود، این نوع شیشه ها ویژگی و مزایای شیشه سکوریت را نیز هم زمان به همراه دارند و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

شیشه مات

طرح شیشه مات

شیشه مات را می توان در طرح های مختلف اجرا کرد. همانطور که در روش مات کردن شیشه گفته شد برای درست کردن انواع طرح ها روی شیشه، طرح مورد نظر را بر روی شیشه با چسب های مخصوص می چسبانند، سپس طی فرایند مذکور طرح دلخواه را روی شیشه ایجاد می نمایند. از جمله طرح های پر طرفداری که در بین طرح های شیشه مات وجود دارد طرح راه مات، طرح نیمه مات، و طرح لوگو می باشد. 
در توضیح این طرح ها باید گفت که طرح راه مات بدین صورت است که در اندازه های یکسان یکی در میان ردیف به صورت افقی و طرح های خط صاف افقی مات ایجاد می شود. این نوع طرح ها بیشتر برای پارتیشن های اداری مورد استفاده قرار می گیرد. طرح نیمه مات نیز اندازه دلخواه شیشه به صورت مات و نصف دیگر آن به صورت شفاف می باشد. طرح های لوگو که به عنوان یک ایده نوین در بین طرح های مات وجود دارد شرکتها و ادارات لوگو شرکت خود را برای معرفی بیشتر برند خود بر روی شیشه حک کرده و در فضای اداری خود نصب می کنند. 

شیشه مات

روش مات کردن شیشه

مخترح دستگاه سندبلاست یا مات کردن شیشه توسط فردی به نام تیلگمن اختراع شد. این ایده زمانی به ذهن این مرد رسید که در زمان طوفان هایی که در محیط زندگیش رخ می داد متوجه شد که در اثر برخورد ماسه و شن با پنجره اتاقش متوجه شد که قسمت هایی به صورت مات درآمد پس به ذهنش خطور کرد که به فکر اختراع دستگاهی باشد که با فشار زیادی ماسه را به سمت شیشه پرتاب کند و در نتیجه سطوح مات شیشه را به وجود آورد. 
شیشه های مات به دلیل استفاده گسترده و کارآمدی که دارد برای همگان جذاب بوده و همواره در پی یافتن این پاسخ هستن که این طرح های مات جذاب چگونه ایجاد می شوند. در پی سوالات متعدد شما عزیزان می خواهیم روش مات کردن شیشه را به تفضیل توضیح دهیم تا با فرایند مات شدن شیشه آشنا شوید
مات کردن شیشه که به عنوان فرایند سندبلاست کردن شناخته می شود به فرایند پاشیدن ماسه بر روی شیشه با فشار که لایه نازکی از روی شیشه برمی دارد و یه همین دلیل سطح شیشه که ماسه پاشی شده به شکل مات در می آید.
ماسه استفاده شده در دستگاه های سندبلاست عمدتا از جنس سیلیس و اکسید فلزات می باشد که با فشار زیاد و شتاب فراوان به روی سطح قطعه شیشه پرتاب می شود. می توان با استفاده از روش مات کردن علاوه بر مات کردن شیشه سایر سطوح با جنس های فلزی، زبر کردن سطوح آماده سازی سطوح مختلف برای آبکاری و رنگ کاری و حک کردن نوشته و یا تصاویر را بر روی چوب، شیشه، کاشی سرامیک و... را برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار داد. 
استفاده از روش سندبلاست کردن داری مقررات ایمنی بسیاری می باشد که برخی از آنها می توان به اینکه ساینده سیلیس 50% سیلیکات داشته باشد. برای شیشه هایی که قطعات بزرگی هستند باید فرایند ماسه پاشی در سالن های بسیار بزرگی انجام شود. تهویه هوای سالن باید کاملا اصولی و بهداشتی انجام شود. سندبلاست کار حتما باید لباس مخصوص و کلاه مخصوص را در زمان انجام کار استفاده نماید. 

شیشه مات

شیشه مات سندبلاست

شیشه سکوریت دارای تنوع مختلفی است که می‌توانید تمامی این تنوع را در بازار مشاهده نمایید اما پرکاربردترین و پرطرفدارترین مدل در بین آن‌ها شیشه مات سندبلاست است. شیشه سکوریت شده و خام به‌صورت یکپارچه داخل اتاق سندبلاست قرار گرفته و توسط اپراتور مربوطه عملیات پاشش را انجام می‌دهند. برای ارتقا کیفیت محصولات خود و سرعت در انجام شیشه‌های سندبلاست دستگاه خودکار را به چرخه تولید خود اضافه کرده است.

  • شیشه مات سندبلاست را بعد از تولید شیشه و انجام مراحل سکوریت کردن با استفاده از فرایند سندبلاست سازی به‌صورت طرح‌های مات درمی‌آورند.
  • طرح‌هایی بر اساس سلیقه افراد می‌توان بر روی شیشه مات سندبلاست انجام شود به‌صورت کاملاً مات و یا نیمه مات.
  • بر اساس طرح‌هایی که بر شیشه مات سندبلاست زده می‌شود دیگر شفافیت شیشه ساده را ندارد و در صورت استفاده از آن امکان مشاهده آن‌طرف شیشه وجود ندارد.

شیشه مات

آیا این نوشته را دوست داشتید؟